Op zoek naar digitale adventskalender ideeën voor 2022? In dit artikel laten we je vijf originele online adventskalenders zien die door verschillende organisaties ingezet zijn. Een digitale adventskalender is een ideale manier om je doelgroep meer te betrekken bij je product of organisatie. Het is daarmee een perfect (marketing)middel voor commerciële organisaties die meer loyaliteit en omzet willen realiseren. Daarnaast biedt het ook tal van mogelijkheden voor interne doelstellingen in een organisatie. Bijvoorbeeld om het personeel iets extra’s te bieden en de betrokkenheid te verhogen. Wil je meer weten over hoe je een online adventskalender het beste kunt inzetten? Neem dan gerust even contact met ons op.

Tip: een adventskalender is niet gebonden aan de periode voor kerst. Steeds meer organisaties gebruiken de ‘adventskalender’ als aftelkalender voor andere gelegenheden. Bijvoorbeeld om af te tellen tot: een (bedrijfs)jubileum, een sportevenement (ek/wk, olympische spelen of Wielerwedstrijd), een productpresentatie of gewoon als actiemaand.

1. Digitale adventskalender met aanbiedingen

Ideaal voor: winkelketens, winkelcentra en webshops die de verkoop willen stimuleren

Een digitale adventskalender is zeer geschikt om op een originele manier gerichte aanbiedingen te delen. In de adventsperiode (van 1 december t/m 24 december) wordt er behoorlijk veel online gekocht. De verkoop kan gestimuleerd worden met unieke aanbiedingen. Zo hebben wij diverse online adventskalenders gemaakt voor webshops en winkelcentra. Bij webshops wordt er meestal iedere dag een dag-aanbieding gepresenteerd die enkel op de betreffende dag geldig is.

Bij winkelcentra wordt er vaak gekozen voor een opzet waarbij elke dag een of meerdere winkels een bepaalde aanbieding doen. Dit is ideaal bij lokale winkelcentra waar iedere dag een ondernemer in de ‘spotlight’ staat met een unieke (cadeau)tip en actie.

Bijkomend voordeel van deze opzet is dat de betrokkenheid hoog is. Kortingsacties spreken veel consumenten aan en door het verrassingselement zal men dagelijks terugkeren om te zien wat de aanbieding van de dag is.

2. Well-being adventskalender voor personeel

Ideaal voor: iedere organisatie die de betrokkenheid onder het personeel wilt vergroten

Een digitale adventskalender (of aftelkalender) is ook zeer geschikt voor intern gebruik. Tijdens de corona-crisis moest er bijvoorbeeld veel thuis gewerkt worden. Diverse organisaties gebruikte onze online adventskalender-software om het personeel een hart onder de riem te steken door een maand lang iedere dag een praktische tip, win-actie of grappige video te delen via een online adventskalender. Ook is het een perfect instrument voor ieder andere HR-actie met een hoge betrokkenheid.

3. Online adventskalender met win-acties

Ideaal voor: organisaties die de betrokkenheid voor klanten of personeel willen vergroten

Bij een digitale adventskalender wordt er een x-aantal dagen een stukje content ‘onthuld’. Het is daarmee een zeer leuke manier om een originele win-actie te organiseren. Bijvoorbeeld door dagelijks een prijs weg te geven. Hiervoor moet men wel een bepaalde actie uitvoeren. Dit kan het inschrijven zijn voor de nieuwsbrief, het volgen van een Social Media account of het beantwoorden van een quizvraag. Onder alle inschrijvingen/goede antwoorden wordt dan dagelijks een winnaar getrokken. Er zijn echter andere mogelijkheden voor prijsacties. Neem gerust contact op voor nog meer ideeën en concrete voorbeelden.

4. Aanvulling op ’tastbare’ adventskalender

Ideaal voor: fabrikanten van ’tastbare’ adventskalenders die iets extra’s willen bieden

Breng je als retailer of als fabrikant een eigen adventskalender op de markt? Breidt deze dan uit met een digitale variant. We zien steeds meer merken die de fysieke adventskalender (bijvoorbeeld met chocolade, bier of beauty-producten) voorzien van een unieke QR-code. Deze QR-code verwijst door naar een (afgeschermde) online adventskalender. Vanaf 1 december (als men start met het openen van de adventskalender) wordt er ook iedere dag een vakje beschikbaar in de online variant. Hier is extra content te vinden die past bij de verrassing van die dag. Bijvoorbeeld:

  • Bij een bier-adventskalender extra informatie over het betreffende bier bijvoorbeeld middels een videoboodschap van de brouwer.
  • Bij een adventskalender met erotische producten een video met instructies over hoe je het product moet gebruiken.
  • Praktische verzorgingstips bij een adventskalender met verzorgingsproducten.

Ook dit kun je uitbreiden met andere content zoals een win-actie, extra kortingen of een digitaal spel. Hiermee vergroot je niet alleen de betrokkenheid met je merk en product, maar kun je ook extra data verzamelen over de gebruikers en kopers van je fysieke adventskalender. Bovendien biedt je iets ‘extra’s’ aan bij je adventskalender waarmee je ook een aanvullende prijs kunt vragen.

Tot slot is een bijkomend voordeel dat een online adventskalender ook last-minute aan te passen is zodat je makkelijk kunt inspelen op actualiteiten.

5. Exclusieve content voor (nieuwsbrief)abonnees

Ideaal voor: organisaties die de betrokkenheid voor klanten of personeel willen vergroten

Natuurlijk kun je de toegang tot de adventskalender afschermen door deze enkel beschikbaar te stellen voor nieuwsbrief-abonnees. Dit is vooral interessant als je meer data wilt verzamelen van (potentiële) klanten. Om toegang te krijgen tot de online adventskalender moet men zich namelijk registreren. Hierbij is het wel van belang om de adventskalender te voorzien van goede content. Bijvoorbeeld met zinvolle tips, inspiratie, exclusieve acties of win-acties.

Meer inspiratie nodig of voorbeelden zien?

Wil je nog meer concrete voorbeelden zien of heb je hulp nodig met het samenstellen van je eigen online adventskalender? Wij zijn dé Nederlandse software-leverancier van online adventskalenders. Wij helpen organisaties met het ontwikkelen van unieke online adventskalender concepten en dragen zorg voor de realisatie. We hebben al prachtige concepten mogen ontwikkelen voor winkelcentra, non-profit-organisaties, webshops en HR-afdelingen. Ieder met een uniek concept, doelstellingen en meetbare resultaten.

Neem vandaag nog vrijblijvend contact met ons om te ontdekken wat we voor jouw organisatie kunnen betekenen!

Published On: 14 maart 2022 / Categories: Online adventskalender maken / Tags: , , /

Vragen?

Onze online adventskalender-experts staan voor je klaar.

Neemt contact op