Een online adventskalender maken hoeft niet moeilijk te zijn. Tenminste, technisch is er ontzettend veel mogelijk. De grootste uitdaging is de inhoud van de online adventskalender. Je wilt namelijk dat je online adventskalender succesvol is. Daarvoor moet je eerst goed weten wat je doel is voordat je start met de opmaak. In dit blog geven we je 5 tips waar je op moet letten bij het maken van een online adventskalender.
1. kies het doel voor je online adventskalender.
Voordat je start met het maken van een online adventskalender voor jouw organisatie, is het belangrijk de doelstellingen ervan vast te leggen. Enkele voorbeelden:
- Verzamelen van extra leads. Zet je online adventskalender in als lead-generator. Zo kun je een adventskalender samenstellen met leuke extra’s (bijvoorbeeld winacties of kortingen) waarbij het achterlaten van gegevens, zoals een e-mailadres, vereist is. Op deze manier kun je bijvoorbeeld het aantal nieuwsbrief-aanmeldingen verhogen.
- Vergroten van loyaliteit. Ook voor bestaande klanten is een online adventskalender een zeer interessant marketingmiddel. Geef je bestaande klanten toegang tot je adventskalender en trakteer ze op leuke tips, weetjes, video’s en acties.
- Verhogen van de betrokkenheid. Een adventskalender bestaat doorgaans uit 24 vakjes. Dit betekent dat je doelgroep bijna 4 weken actief betrokken is bij jouw organisatie, merk of product. Geen enkel ander marketingmiddel trekt zo lang de aandacht. Ideaal dus om de betrokkenheid van klanten of personeelsleden te verhogen.
- Meer omzet. Alle bovenstaande doelstellingen kunnen leiden tot meer omzet. Zeker als je de online adventskalender actief promoot en zorgt voor goede content kan deze aanleiding zijn om direct bij jouw (online) winkel of zaak te kopen.
Zoals je ziet kan een adventskalender meerdere doelen hebben. Beperk je dan ook zeker niet tot één doelstelling.
Het grote voordeel van een online adventskalender is bovendien dat je alle statistieken kunt inzien. Zo weet je precies hoeveel mensen je adventskalender openen, welke vakjes ze bekijken en of ze overgaan tot de gewenste acties.
2. Creëer passende en aantrekkelijke content.
Als het doel bepaald is komt de grootste uitdaging: de content oftewel inhoud. Uitgaande van een traditionele adventskalender, dien je 24 vakjes te vullen met passende content. Dat is geen gemakkelijke opgave. Het belangrijkste is dat jet het spannend moet houden. Een adventskalender moet namelijk verrassen! Bouw de spanning dan ook goed op zodat je doelgroep blijft terugkomen om elke dag weer een nieuwe verrassing te ontdekken. Enkele tips:
- Begin spectaculair: als de eerste vakjes geen bijzondere verrassingen bevatten zal men sneller afhaken met het verder openen van de adventskalender.
- Speel met de dagen. Het eerste vakje van een adventskalender open je op 1 december. Het laatste op kerstavond: 24 december. Er vallen dus 3 tot 4 weekenden in deze periode. Speel hier op in door bijvoorbeeld in deze ‘weekenden’ extra spectaculaire verrassingen te ‘verstoppen’.
- Wissel inhoud af. Zorg ervoor dat er een afwisseling zit in de content die men kan vinden in de adventskalender. Enkele mogelijkheden qua content:
- Tips: publiceer handige tips waar je doelgroep echt iets aan heeft.
- Weetjes: laat iets ‘achter de schermen’ zien door bijvoorbeeld leuke weetjes of exclusieve content over jouw organisatie of producten.
- Kortingen: zet je doelgroep direct aan tot actie met aantrekkelijke tijdelijke kortingen op producten.
- Winacties: trakteer je doelgroep op leuke winacties.
Je kunt er natuurlijk ook altijd voor kiezen om de adventskalender minder uitgebreid te maken. Zo bieden wij als software-leverancier ook de mogelijkheid om een online adventskalender te maken met ieder ander aantal vakjes (bijvoorbeeld 10 of 12).
3. Kies de juiste vorm
Het maken van een online adventskalender heeft één groot voordeel: je hoeft je niet enkel te beperken tot teksten. Ga helemaal los en ‘vul’ je online adventskalender met:
- Afbeeldingen
- Gifjes
- Video’s
- Online spelletjes
- Kortingscoupons
- Links naar andere websites/platformen
4. Kies de juiste software.
Er zijn verschillende software systemen waar je een online adventskalender mee kunt maken. De kosten en mogelijkheden van deze software kunnen flink verschillen. Kijk daarom allereerst goed wat je doel is met je online adventskalender, welke content je wilt inzetten en wat je budget is. De software voor het ontwikkelen van een digitale adventskalender kan al snel oplopen tot een paar duizend euro! Daarbij is het vaak ook een onderdeel van een compleet marketing-softwarepakket, die je voor een langere periode moet afnemen. Voor een tijdelijke actie, zoals een adventskalenders, zijn dit soort pakketten daarom niet interessant. Zeker niet voor MKB-bedrijven en organisaties.
Gelukkig is een alternatief! De adventskalender-software van www.onlineadventskalender.nl biedt alle functionaliteiten die je mag verwachten voor de beste prijs in de markt. Daarbij hoef je enkel de content aan te leveren en zij doen de rest. Meer info lees je hier.
5. Je hoeft niet alles zelf te bedenken.
Heb je help nodig van een specialist bij het opzetten en maken van je eigen online adventskalender? Dan zit je bij ons goed. Wij zijn gespecialiseerd in het ontwikkelen van online adventskalenders. We leveren niet enkele de technische software maar kunnen je ook helpen met het samenstellen van de allerbeste content om het maximale uit je online adventskalender te halen. Neem gerust eens contact met ons op en we vertellen je graag alle mogelijkheden.